Electronic Arts (EA) 2013

Tänkte sammanfatta min upplevelse av EA’s arbete under 2013 och då tänker jag på Sim City och Battlefield 4.

Sim City (EA)
SimCity-night-boulevard

Om vi börjar med mars 2013 så släppte EA sin senaste version av Sim City. Tror faktiskt det är den värsta releasen jag varit med om. Spelet var i stort sett ospelbart i flera veckor och buggigt i några månader. I skrivande stund (2013-12-30 09:17) verkar det stabilt. När jag såg Sim City visas på E3 förbokade jag spelet direkt. Spelet verkade välplanerat och jag tog för givet att det skulle testas ordentligt innan releasen. När spelet väl laddats hem från Origin uppstod problemen. Det gick inte att ansluta till några servrar då alla servrar var överbelastade (inte fulla) och man kunde inte spela offline. Vi var ett antal som försökte spela ihop men på grund av serverstrulet kunde vi i stort sett aldrig spela tillsammans. Till barnsjukdomarna hörde också alla applikationsproblem med att spelet slutade svara m.m.

Om vi jämför med releasen av Blizzards Diablo III (D3) så hade även dom problem med överbelastning men där löste Blizzard dom mycket snabbare än EA och Sim City vilket gör att jag ser D3 som ett stabilt och roligt spel, än idag. Sim City dog någonstans där bland alla problem.

Battlefield 4 (EA/Dice)
i60G23HlWt4jq

Under hösten 2013 kom Battlefield 4 (BF4). Vi var många som väntat på denna release med höga förväntningar. Dock hade i alla fall jag mina erfarenheter från releasen av Battlefield 3 (BF3) i bakhuvudet och misstänkte att även BF4 skulle komma att strula en hel del i början.
Med lägre förväntningar borde ju releasen bli ”lyckad” men icke. Man lyckas slå BF3-problemen med råge. Det finns några saker som stör mig mer än andra. Bland annat att man släpper expansioner innan man löst buggarna och problemen i originalspelet vilket bevisar att man inte lagt 100% fokus på att lösa problem.
Från start hade jag inga direkta problem med själva spelet. Det rullade bra på min dator. Problemen var servrarna som i stort sett crashade varannan runda. För mig kändes det som minnesläckor eller liknande då man märkte att en crash var på väg när spelet började lagga.
Servercrasherna fortgick under oktober-december men verkar nu vara i stort sett borta. Då kom istället problemen med själva spelklienten och buggarna i spelet är fortfarande inte lösta.

Så, sammanfattningsvis kan jag väl tycka att EA gjort ett dåligt år. 🙂
Hoppas på ett bättre 2014 där deras ev. releaser genomgår ordentliga tester före släpp.

5 kommentarer på “Electronic Arts (EA) 2013

  1. Drakfot

    Får hålla med, har varit en hel del problem. Och en del verkar kvarstå, medans andra plötsligt uppstår. Som du nämner så undrar man lite hur expansioner släpps när originalreleasen fortfarande dras med buggar mm. Tror det till stor det varit ett race att hinna ut innan, eller samtidigt som, COD:Ghosts. Dvs ett prestige race snarare än att släppa något stabilt. Tråkiga är ju att det är vi kunder som drabbas av detta (affärsmässiga beteende).
    Roliga med Sim City var väl att EA satt och skrockade om att de inte skulle ha samma problem som Blizzard hade med DIII (error 37 bl.a). Och de fick rätt, de hade långt ifrån samma problem 😉
    Att de sedan gav bort spel (som många som köpt SC5 redan hade troligen) som ursäkt bekräftar ju att det gick åt skogen.

    Hoppas 2014 kantas av bättre releaser.

    Svara

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.