Grön smoothie

En mycket grön smoothie gjord på grönkål, sojadryck(osötad), spenat och zucchini. Väldigt lite fett och kolhydrater samt en riktig vitaminboost.

Grön smoothie
Grön smoothie

Jag brukar köpa ingredienserna och frysa in dem färdighackade, naturligtvis måste sojadrycken vara färsk och förvaras i kylen.

Ta ingredienserna grönkål(ca 1 dl), spenat(ca 2dl) och zucchini(ca 1-2 dl) från frysen och blanda med sojadrycken(ca 2 dl) i din smoothie mixer. Själv har jag en enkel och billig OBH Nordica som uppfyller sitt syfte alldeles utmärkt. Blanda i ca 30 sekunder- 1 minut. Färdigt!

Grönkål innehåller mycket av bl.a. antioxidanter, aminosyror, Omega-3, folat, Vitamin A, Vitamin C, Vitamin E och Kalcium.

Sojadryck osötad, ett växtbaserat alternativ till mjölk. Mejeriprodukter ökar risken för inflammationer så vill man minska intaget och byta ut t.ex. sin mjölk till något annat kan jag rekommendera just denna sojadryck.

Spenat innehåller mycket av bl.a. antioxidanter, folat, Vitamin A, B2, B6, Vitamin C, Vitamin E, Vitamin K, Lutein, beta-karoten, kalcium, järn, kalium, fibrer och magnesium.

Zucchini/squash är rikt på kalcium, vitamin A, folsyra, massor av karoten och vitamin C.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.