Träningsrapport för vår och tidig sommar

Det var ett bra tag sen jag skrev något om min träning. Det innebär dock inte att jag lagt av. 😀
Vår och sommar är ju dock något av en lågsäsong skidmässigt så det blir inga direkta tävlingar eller skidträning då.

Så här kommer min träningsrapport för vår och tidig sommar.

Efter vasaloppet i mars tog jag en i stort sett helt träningsfri månad. Därefter körde jag igång med tre olika träningspass. Löpning, stakträning i stakmaskin samt styrketräningspass. Dessa tre varierade jag mellan under april och maj. I juni månad la jag till backträning i skidbacken i Ulricehamn samt cykling för att få så varierad träning som möjligt.

Upplägget med löpning, stakträning, styrketräning, backträning och cykling kommer pågå i ca 2 veckor till. Därefter har jag semester och då försvinner stakträning och förmodligen backträning under tre veckor. Fokus kommer då ligga på framförallt löpning men också längre cykelpass.

Min första tävling kommer bli nån gång i januari och då i form av seedningslopp. Tanken är att åka två seedningsgrundande lopp oavsett hur det första går. Mest för att få många tävlingsmil i kroppen.
Det finns ett flertal seedningsgrundande lopp i närheten. Jag kommer fokusera på Ulricehamnsloppet och Västgötaloppet som båda går uppe på Lassalyckan i Ulricehamn.

Träningsrapport för vår och tidig sommar: Målgång efter västgötaloppet 2016

Målgång efter västgötaloppet 2016

En sista notis är att jag börjat pulsträna. Något som känns riktigt bra. Har en Polar V800 som ger mig bra information under passen och som gör att jag på ett enkelt sätt kan få ut det mesta av min träning. Den ger dessutom bra information efter passen i form av återhämtningsstatus. Detta för att undvika överträning. Ska försöka hinna med och skriva en liten recension om klockan när jag haft den ett par månader.

Så, håll till godo gott folk och lita på att jag inte ligger på latsidan.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.