Stakträning med pulsklocka och träning i allmänhet

En liten rapport kring min nuvarande träning.
Tack vare min födelsedagspresent (Polar V800) har jag kunnat lägga upp träningen på ett förhoppningsvis bra sätt genom att köra mycket av min träning som pulsträning. Detta gör att jag på ett överskådligt sätt kan variera hårda med lugna pass och få ut så mycket som möjligt av varje träningspass.

På min skierg har jag tidigare enbart tränat efter watt och stakningar/minut. Nu kan jag lägga upp träningen så jag håller mig inom önskade pulszoner.

Hittar mer och mer rätt när det gäller att belasta hjärtat hårt på hårda pass. För mig har det inneburit att ändra till lite lättare motstånd (5-8/10) och ökade stakningar/minut för att komma upp högt i puls under mina hårdare intervallpass.

Dom vanligaste intervallpassen jag kör är 5 x 1000 meter, 10 x 500 meter eller max x 300 meter. Med max menar jag att jag upprepar intervallen så länge jag klarar att uppnå samma tid på 300 meter som vid första intervallen. Kör 5-10 min uppvärmning och ca 5 minuter lugnt efter varje intervallpass. Vilotid på mellan varje intervall ligger oftast på 30 sekunder – 2 minuter beroende på hur lång varje intervall är.

Jag jobbar efter 5 pulszoner. På hårda pass ligger jag inom pulszon 4 och 5 och på riktigt lugna pass ligger jag i pulszon 2 och 3.

På längre stakpass över 60 min och mer så lägger jag in 5 minuters träning i pulszon 5 / 60 minuter. Jag ökar alltså intensiteten så hjärtat får jobba hårdare då och då under passet för att nå pulszon 5 i totalt 5 minuter per 60 minuters träning. Blev ni kloka på detta? 🙂

I övrigt har jag sett att det börjar publiceras datum för olika seedningslopp inför vasaloppet så jag kommer inom kort publicera vilka lopp jag tänker delta i.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.